Saturday, January 29, 2011

Panggil lah..


Setiap kali kalau ada sesi perkenalan, tak pun time ice breaking ke, orientasi ke kan, masing2 pon nak tau nama masing2 lepas tuh nak kene cakap macam ni "boleh panggil saya...."
tapi, at the end of da day, kene cakap macam ni "ikot korang lah" sebab jarang majoriti yang berminat dengan nama yang di usulkan. Baik tak yah kenal kan diri kan. 

Ni saja nak cerita pasal nama. Sebab bila panggilan nama kita lain dari nama betul mesti orang akan tanya apasal die panggil macam tu? Mesti ada sebab kan. Jadi ceq nak habaq mai serba sedikit latar belakang nama2 yang kimia dan pernah kimia dengan tuan punya diri ni...

Kalau di rumah dan dalam kalangan sedara mara terdekat panggilan Uda or Kak Uda lebih mendapat tempat. Dan sememangnye aku ni anak yang ketiga even dalam sepupu sepapat pon ade anak yg ketiga, tapi panggilan ni lebih nampak kimia dengan aku. Kalau family sebelah Perak pulak, cara sebutan tu lebih pekat dengan qolqolah Jawa. Memang tak leh nak hilang. 
Dalam kalangan teman sahabat handai dan rakan taulan yang mengenali dari sekolah, kalau sekolah rendah ramai yang panggil syera & sekolah menengah pulak kebanyakkan akan panggil ira. Yang ni memang tak dinafikan masa mula2 dulu rasa macam ayu + sopan + lemah lembut + gemalai je kalau orang panggil camtuh. Kau tu dah lah macam geng kongsi gelap. Macam xbrape nak ngam. Macam tiba2 nak kene control bagai. Macam ada sedikit unsur2 gurly. Macam macam. Tapi aku redha. 

Yang ni pulak sesat. Ada sorang kawan Cina ni je yang suka sangat panggil sya. Sya? Sesat oke. Tak nak marah dia cause dah banyak kali marah tapi dia still panggil cam tuh jugak dengan penuh semangat. Go Yee Mun go! Teruskan usaha anda!

Bila dah semakin matang dan sejak menjejak kan kaki ke menara gading, tiba2 pulak kau name nak yang glamour je. Daten!(spelling kebiasaan).Daten sangat lah kan, tapi nama ni dapat masa dalam kelas ctu dekat lab. Nak kata Diva, tak da iras2 langsung. Kau selekah lagi adalah.
Jalan cerita nak dapat nama ni ada macam2 version. Yang mane 1 pon mak dah tak brape nak ingat nyah. Ini semua angkara Ustaz Harun. Yang tau kesah, kau refresh la sendiri. Btw terima kasih ustaz bagi saya A walaupun presentation hanya di jalankan di hadapan ustaz je dalam keadaan bersila. Sempoi.

Nama syira pula semakin pupus dalam ingatan. Kiri kanan depan belakang semua pon nak panggil macam tuh, mula2 memang macam ape ke hal tibe2 pulak Daten kan. Ada skandal ngan Datuk or Dato' mane2 ke kan? Gempar dunia jap. Ingatkan dah sambung kat tempat baru boleh lah memartabatkan semula panggilan asli yang lain tapi panggilan Daten tetap terus tersebar. Ini semua gara2 tiga orang warga asing yang sesat tuh. Saya redha lagi =) 

Dugong! Si Tim sorang ni je yang selalu panggil macam tu cause masing2 saling sayang menyayangi nak bagi semangat supaya sentiasa berbadan semangat. Pastu bila jumpe nama betul masing2 lupa.

Ikan kembong pulak dapat time keje part time kat A&W dulu. Sebab member ikan kembong adalah ikan bilis. Yang kembong tu memang aku lah kan, yang bilis tu sebab dia kurus. Tiba2 rindu kt kau ikan bilis. Huhu.
Lagi 1 panggilan dari spesis binatang, Dolphin. Reason yang dapat di kenal pasti sebab member tu cakap, kalau dalam phone, suara aku macam ada unsur2 bunyi Dolphine. ???

Next? 
.........................



2 comments: