Monday, June 6, 2011

Baru!


Eh saya dah start kerja lah rakan-rakan. Yeeayy2. Alhamdulillah. Seperti kebiasaan sila lah bayangkan saya duduk bercuti 3 bulan di rumah tanpa melakukan apa2. Itu nampak sangat seperti bukan saya.

Kali ini, memang satu pengalaman baru. Kerja ikut office hour. Standard. Tak ada lagi shift2 macam dulu. Tapi kalau ikut kan, ada shift lagi syiok. Tak de lah rutin tu sama je selama 3 bulan. Attire juga perlu formal. Jadi, jalan selamat yang di pilih, berbaju kurung lah hari2. Emak memang senyum lebau. Kiranya kerja kali ni, dalam bab pakaian, lulus cemerlang. Mak memang tak akan pertikaikan.

Pengalam baru bermula bila di interview seperti memohon untuk jawatan tetap. 3 panel interviewer, dan saya gugup gagap keseorangan. 1 of them ialah Timbalan Ketua Pengarah.

'Wa sekarang nak keje sementara je, pesal lu bawak geng sampai Timbalan Ketua Pengarah pon jadi interviewer ?'

Tapi cakap dalam hati je lah. Gila kau. Terus rasa macam eh takpe lah encik, saya salah office kot. Haha. 

Serius wa cakap ngan lu, interview kali ni memang sangat different. Sebab die bikin wa tambah panas bila di minta untuk prepare salinan sijil yang berkaitan dan perlu ade cop pengesahan. Macam nak apply loan pulak kan. Last2, satu ape pon die tak sentuh, selak2 pon tidak. What the????

And agak menarik, bila di tanye soalan-soalan cepu emas perak & gangsa:
Sekarang ni azan subuh pukul berapa?
Masa kerja sebelum2 ni, berapa kali pernah lewat?
Apa perangai paling buruk kamu? Bukan negatif, tapi yang buruk.
ZZZZZZZZZ

6 June 2011. Hari ni hari keenam. Masih baru. Bertatih jugak lagi. Sebab banyak lagi nak kena belajar.

 Apa pun saya dah decide untuk mencuba sesuatu yang baru. Kutip pengalaman dan cuba apply kalau-kalau apa yang pernah di pelajari masa diploma dulu, boleh diguna pakai. Harap dapat timba ilmu bertimba2.

Sekian.
Owh ye. Terima kasih kat Eda, sebab bagi tau pasal vacancy ni, dan suruh hantar resume dengan segera!


2 comments:

  1. saya jeles sangat oke!
    miskin lagi lah saya next sem mcm ney.
    haiishhh.

    ReplyDelete
  2. jgn jeles..usaha tangga kejayaan ;)

    ReplyDelete