Wednesday, October 17, 2012

Judging time.



First time aku kenal mamat ni masa sama-sama training dengan kawan-kawan internship yang lain dekat TPM. Kalau ikot kan first impression aku, dia oke je lah. Kira, at least, kena transfer ke PJ, tak adalah aku tercengang sesorang, ada lah jugak hamba Allah yang aku kenal. Walaupun tak berapa kenal lagi.

Bila dah lama-lama kenal, macam tak berapa nak kimia lah dengan dia. Kalau ikotkan perangai aku yang agak gengster ni, selalunya boleh masuk dengan dak lelaki. Tapinya, mamat yang satu ni, aku tak tahu apa yang aku tak suka kat dia. Bila bercakap ngan aku, macam setiap ayat tu ada je macam aku rasa tak boleh nak terima. Sampai kan kalau boleh nak elak je dari jumpa dia. Dah satu department, satu office, satu batch trainee, tak kan aku nak menyombong pulak kan. Plus, dia yang suka sangat datang tempat aku bila dah tak da kerja. Rimas jugak kadang-kadang.

Yang menarik pasal mamat ni, dia salah seorang ahli kumpulan nasyid. Siap ada album and dorang bawah naungan Arteffects Production, Hafiz Hamidun punya company. Kalau siapa rajin dengan ikim.fm, kenal lah kot. Sebab group dia pernah jadi juara carta ikim untuk beberapa kali jugak lah. Mamat ni pun selalu ajak aku pergi tengok bila dia ada show. Tapi sampai hari ini aku tak pernah lagi pergi tengok. Eh, dah rasa macam berkawan dengan artis lah. Haha.

Aku terdedah dengan lagu-lagu nasyid sejak dari kecil lagi, Kalau naik kereta, mesti pasang lagu nasyid. Kumpulan Raihan menjadi pilihan. Dulu CD tak berapa nak wujud lagi ye, so koleksi kaset kumpulan –kumpulan nasyid memang banyak giler. Bersepah-sepah kat dalam kereta ayah. Bila dah meningkat remaja, kakak-kakak aku masing-masing duduk asrama, jadinya kalau budak asrama tak berapa kenal kumpulan nasyid ni macam dikira outdated lah jugak. Lagi-lagi budak-budak SMKA kan. So, kakak-kakak aku yang influence aku untuk mengenali artis-artis nasyid yang time tu tumbuh bagaikan cendawan. Pepatah siap. Hahaha. Name it, Rabbani, Hijjaz, Brothers, UNIC, In-Team, Mestica, Fareast, Saujana, Ammar, Akhbar,Mirwana, Firdaus .......

Dan time tu imej kumpulan nasyid akan menjadi idola sebab selalunya background setiap ahli tu mesti gempak2. Dengan masing-masing muka market, belajar dekat u sana, u sini, baru balik dari oversea lah, course yang diambil pun gempak2, so macam WOW terus pasang kaset dengar lagu nasyid hari-hari buat sumber inspirasi nak study.

So, aku pun bajet bila kenal dengan mamat ni plus dia ahli kumpulan nasyid, boleh lah dijadikan contoh. Lagi-lagi bila aku tau dia bekas student maahad. Macam dah nampak aura untuk dijadikan idola. Tapi...

Tapi itu semua luaran kan. Itu yang selalu dengar pepatah ‘dont judge a book by its cover’. So aku pun terus terfikir, eh, jangan judge mamat ni hanya dengan melihat kulit album dia je oke!’ FT pun dah jadi rockers sekarang kan.

Tak semua orang sempurna, tak semua orang mampu tutup kekurangan diri, same lah macam aku.


Alaaaaahaaaaai, tapinya kan, aku still tak boleh nak masuk dengan mamat ni. Tak boleh blah betul.



2 comments:

  1. group mana satu nie? ada banyak.haha.bagi tajuk album je.teringin gak nak tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawan ngan artis jugak ke? haha. Nak tau kena cari sendiri lah wan syafiq. Dah tau, kena diam-diam je :)

      Delete