Sunday, September 9, 2012

Intern #1


Untuk beberapa minggu sebelum ni, ramai kawan-kawan dok cerita experiences masing-masing. Siap upload gambar sana sini. Environment, workload, colleague, macam -macam lah. Setiap seorang ada cerita yang berbeza kan. Aku pun same.

At first, memang cuak giler nak masuk kerja masa hari pertama. Dengan tak ada geng, sorang2 je dok menganga untuk biasa kan diri dengan environment baru. Aku ni dah la jenis garang kan, orang nak tegur pon takut. Tapi Alhamdulillah, a few days aku kat TPM, kawan2 sangat oke, environment pon oke. Mana tak nya, bila nak keluar luch, kami kelaur ramai2 pergi makan sampai ke Puchong. And yang paling best bila manager tak ada utuk pantau,kitorang siap boleh main tower up lagi sambil main machine nescafe kat pantry.




After raya,officially kitorang dah di lepaskan ke department masing2 after two weeks trainning. And luckily aku dapat department yang branch dia kat PJ. Dekat pon dekat. Sebab masa interview aku ada cakap yang aku prefer kalau dapat di PJ. Tapinya, aku dah mula syok kat TPM sebab dah ada geng nak buat gaduh2 kan. Nak tak nak,kena redha lah terpaksa start from the zero again bila dah kat PJ nanti.

Hari pertama dekat PJ tak seperti yang diimpikan. Terus hati sayu pilu sedih mengenangkan nasib diri. Walaupun ada seorang lagi budak intern di transfer kan ke PJ, tapi aku tak sama team dengan dia. Lagi pun kepala dia tak berapa nak giler dengan aku. Terus teringat kawan2 lain. Tiba-tiba, terus mengimbau kenangan lalu masa kerja dekat MPC yang environment nya totally different. TOTALLY!
Kalau dekat MPC, aku ni macam adik paling bongsu. Everyone sangat concern dengan aku. Even kerja berlambak, even kena bambu and maki hamun dengan bos, dorang sangatlah sporting dan terus buat aku rasa macam one big happy family. Everyday dorang concern pasal aku bukan selang satu dua hari tau. RINDU akak2 dan abang2 MPC yg sangat kepochi dan kadang kala annoying. Tapi mereka tetap di hati.

Dekat sini aku macam anak tiri pon ye. Macam cerita itik hitam dengan itik-itik putih. Everything macam kena learn from A to Z. Jarang lah dapat kena suap free. Sekali lagi terus rasa macam menyesal, beribu sesalan gitu kan. Dulu yang kau gatal cakap nak kat PJ kenapa kan? 
So, bila dah dapat, terima je lah.
Jap jap, teruk sangat ke kat aku PJ ni? 


No comments:

Post a Comment