Wednesday, January 25, 2012

Tolong.


Siapa yang suka kalau diarah-arah kan?
Aku paling tak suka dengan orang yang suka sangat mengarah ni. Nampak macam diktaktor. Lagi-lagi bila arahan yang diberikan tanpa mengunakan penyampaian yang betul.

Tak salah nak mengarah. Mengarah ni pon salah satu bidang kuasa leader. Tapi leader yang bagus akan beri arahan yang impak nya bila orang bawahan buat, tidak akan rasa seperti terpaksa. Buat dengan rela hati. Jadinya isu bossy2 ni tak akan wujud.


Plihan 1 : Meon, kau mesej Joyah suruh datang sekarang.

Pilihan 2 : Meon, tolong mesejkan Joyah minta datang sekarang boleh?

Aku prefer pilihan kedua. Walaupun ayat yang lebih panjang, tapi lebih sedap di dengar. Jangan lah nak lokek sangat kan tambah dua tiga patah perkataan dalam penggunaan ayat tu. Tak rugi ape pun.

So far, kalau di beri tugasan yang perlu aku lead, aku akan cuba untuk elak kan bagi banyak sangat arahan. Sebab aku sendiri tak suka di arah, apatah lagi bila aku yang mengarah. Mesti orang meluat je nanti. Lagi2 perempuan kan. Kalau sampai dah di cop Lady Boss, memang selalu orang akan tak suka.


No comments:

Post a Comment